Jedes Modul umfasst 3 ECTS. Sie wählen insgesamt 10 Module/30 ECTS in den folgenden Modulkategorien:
- 12-15 ECTS in Technisch-wissenschaftlichen Modulen (TSM)
TSM-Module vermitteln Ihnen profilspezifische Fachkompetenz und ergänzen die dezentralen Vertiefungsmodule. - 9-12 ECTS in Erweiterten theoretischen Grundlagen (FTP)
FTP-Module behandeln theoretische Grundlagen wie die höhere Mathematik, Physik, Informationstheorie, Chemie usw. Sie erweitern Ihre abstrakte, wissenschaftliche Tiefe und tragen dazu bei, den für die Innovation wichtigen Bogen zwischen Abstraktion und Anwendung spannen zu können. - 6-9 ECTS in Kontextmodulen (CM)
CM-Module vermitteln Ihnen Zusatzkompetenzen aus Bereichen wie Technologiemanagement, Betriebswirtschaft, Kommunikation, Projektmanagement, Patentrecht, Vertragsrecht usw.
In der Modulbeschreibung (siehe: Herunterladen der vollständigen Modulbeschreibung) finden Sie die kompletten Sprachangaben je Modul, unterteilt in die folgenden Kategorien:
- Unterricht
- Dokumentation
- Prüfung
In this module, students learn which class of dynamical phenomena can be described with systems of ordinary differential equations. They learn to recognize the fundamental behavior patterns of these systems and also to develop simulation models for them.
Eintrittskompetenzen
Knowledge and abilities at the level of a completed Bachelor's degree in:
- Differential and integral calculus
- Ordinary differential equations
- Matrix calculus
- Complex numbers
Lernziele
- Description of dynamical phenomena with differential equations
- Analysis of system behavior
- Knowledge of fundamental behavior patterns, understanding the connection with system structure
- Development and simulation of models for dynamical systems
- Knowledge of numerical methods for solving systems of differential equations
Modulinhalt
- Topic 1: Modeling physical systems with differential equations, analysis of dynamical systems by way of example
- Topic 2: Analytical and numerical methods
- Topic 3: Systems of differential equations, state diagram, block diagrams
- Topic 4: Trajectories, equilibria, linear stability analysis, eigenmodes, the example of linear, time-invariant (LTI) systems
- Topic 5: Non-linear systems, bifurcation, chaos, discrete dynamical systems
Lehr- und Lernmethoden
Lecture units: lecture, working on and discussing short exercises
Tutorial units: working on and discussing set exercises
Private study: study of the literature, working on assignments and exercises
Bibliografie
[1] Differential Equations, An Introduction to Modern Methods and Applications, J. R. Brannan and W. E. Boyce,John Wiley and Sons, 2015
[2] Nonlinear Dynamics and Chaos, S.H. Strogatz, Westview press, 2014
[3] Differential Equations, Dynamical Systems, and an Introduction to Chaos, M. W. Hirsch, S. Smale, R. L. Devaney. Academic Press, 2012
[4] Differential Equations, A Dynamical Systems Approach, J.H. Hubbard, B.H. West, Springer,1997
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